Par projektu|Preses relīzēm|Reklāmas iespējas
Seko mums:
 Meklēšana:
 





Aktuālā aptauja
Kurās Rīgas centra ielās vajag velojoslu?
Brīvības
Čaka/Marijas
Valdemāra
Elizabetes
Lāčplēša
Stabu
Visās minētajās
Nevienā
Cits variants (ierakstiet komentārā)
 
(varat balsot reizi dienā)
aptaujas rezultāti »
iesaka veloriga.lv


Kā pareizi pieslēgt velosipēdu. Statīvu veidi un video!




Saulkrastu velosipēdu muzejs



Velosipēdu muzejs Krievijā!

 
 



Saliekamo velosipēdu leģendas pārdzimšana

Ziņa publicēta: 26.07.2012 00:17
Ar Dahon izkārtnes nomaiņu pret Tern pie velosipēdu veikala Kalēju ielā 48, Vecrīgā arī līdz Latvijai nonākušas pasaules vadošās saliekamo divriteņu kompānijas ģimenes strīda sekas. Tern velosipēdu pārstāvis Latvijā un visā Baltijā Gints Skudriņš pārliecināts, ka pircēji būs tikai ieguvēji, jo Tern dzimis kā Dahon nākamā paaudze.

 

- Pirms kāda laika izskanēja ziņa par ģimenes strīdu, kas sašķēla Dahon īpašniekus. Kas īsti notika?

- Viss iesākās pirms pāris gadiem ar domstarpībām starp tēvu - Dahon dibinātāju doktoru Deividu Honu (David Hon) un dēlu – Džošua Honu (Joshua Hon), Dahon viceprezidentu, kas vadīja Dahon pēdējos 18 gadus. Visi pēdējo desmit gadu panākumi, - un tieši šajā laikā Dahon kļuva par pasaulē vadošo saliekamo velosipēdu ražotāju, - lielā mērā ir dēla nopelns. Par strīdus ābolu kļuva abu Honu uzskatu atšķirība par uzņēmuma turpmāko attīstību.

- Tēvs radīja šo uzņēmumu...

- Tēvs radīja, bet, acīmredzot, nespēja mainīties līdzi laikam. Savukārt dēls, uzaudzis un beidzis modernas augstskolas Amerikā, līdz pēdējam brīdim centās atrisināt visas nesaskaņas kompānijas iekšienē. 

Kā noprotams no Džošua pēdējās intervijas, lielākās domstarpības starp dēlu un tēvu bija par velosipēdu kvalitāti. Dahon jau ilgstoši bija strukturēts trijos atsevišķos uzņēmumos – Dahon Global (atradās Taivānā, bija atbildīgs par pārdošanu, mārketingu, produktu attīstību, izplatīšanu), Dahon China (Ķīnas fabrika, kas ražoja unikālos Dahon rāmjus, eņģes un stūres statņus, kas saliekamajam velosipēdam ir vissvarīgākās sastāvdaļas) un Dahon North America (nodrošināja Dahon izplatīšanu ASV). Dēls nebija apmierināts ar Ķīnas fabrikas produkcijas kvalitāti. Tēvs aizstāvēja savā pārziņā esošo uzņēmumu, kaut problēmas bija acīmredzamas - ne velti tur notika nemitīga  rūpnīcas vadītāju maiņa.

- Dēls saprata, ka vienīgā izeja izgudrot pašam savu divriteni?

- Jā, bet nebija gluži tā, ka tas būtu jārada tukšā vietā. Džošua Honam (Dahon dibinātāja dēlam) un viņa mātei Florencei Honai pilnībā piederēja jau pieminētais uzņēmums Dahon Global. Uz šo uzņēmumu bija reģistrēti daudzi, pamatā jaunāko Dahon izgudrojumu patenti. Līdz ar to nodalīšanās nozīmēja, ka divi radniecīgi uzņēmumi pārtrauc sadarbību. Tēva vadītais turpina ražot Dahon, bet dēla – laiž tirgū modenāku produktu ar jaunu zīmolu.

Tiesa, lēmums par to noteikti nenāca viegli. Dēls ļoti labi zināja, cik lielas pūles un nauda ieguldīta Dahon zīmola radīšanā un popularizēšanā. Tagad tas viss jādara no jauna. Turklāt pārmaiņas ražotājā neizbēgami atsaucas arī uz visiem dīleriem. Piemēram, viens no lielākajiem saliekamo velosipēdu tirgotājiem Vācijā bija Dahon izplatītājs 18 gadus, ieguldījis milzu naudu mārketingā. Daudzi partneri, dīleri mēģināja tēvu un dēlu samierināt, lai nav jātaisa jauns zīmols un lai būtu iespēja novērst Dahon ražošanā atklātās nepilnības, kuras tēvs spītīgi neatzina. Neizdevās.

- Faktiski sanāk, ka Tern ir radies uz Dahon ražošanas gaitā sakrātās pieredzes un jaunatklājumu pamata?

- Jā, kā jau teicu, pēdējo 18 gadu sasniegumi lielā mērā pienākas Džošua, viņš perfekti zina „drēbi” – pārzina saliekamo velosipēdu tirgu, lieliski zina katru niansi, kāpēc Dahon ilgu laiku ir bijis pasaulē vadošais saliekamo velosipēdu ražotājs. Tiešām var teikt, ka Tern ir tas pats Dahon, tikai krietni labāks - šo divriteņu funkcionalitāte, drošība, svars, mobilitāte, gaitas īpašības atbilst patērētāju vajadzībām vēl optimālāk par savu priekšgājēju.

- Dahon ienākšana Latvijā savulaik radīja apvērsumu cilvēku izpratnē par to, kas ir saliekamais velosipēds.

- Ja salīdzina ar padomju laikos ražotajiem tā saucamajiem saliekamajiem? Vai to vispār var salīdzināt?! Padomju laikos ražotie pēc būtības bija slikti velosipēdi ar maziem riteņiem, nepareizu ģeometriju, ar ko nevar normāli pabraukt – visu laiku jāminās kā zaķītim multifilmā „ Nu pagaidi tikai”. Tos velosipēdus, cik es atceros no padomju laikiem, salika pavasarī un izjauca (ja vispār to darīja) rudenī. Tas nebija paredzēts tādam mērķim, kādu sev izvirzīja Dr. Hons, radot Dahon, – salikt un izjaukt dažās sekundēs tik reižu dienas laikā, cik tas nepieciešams, aktīvi pārvietojoties un ņemot velosipēdu visur sev līdzi – mašīnā, sabiedriskajā transportā, kafejnīcā, veikalā, birojā, skolā u.t.t.

- Dahon velosipēdi ļoti strauji iekaroja popularitāti arī Latvijā. Cik cilvēku aptuveni brauc ar šiem velosipēdiem pie mums?

- Pavisam precīzu skaitu nenosaukšu, bet Dahon velosipēdus tirgojām kopš 2007. gada un katru sezonu tika pārdoti vairāki simti velosipēdi.

- Kā viņus ietekmēs kompānijas sadalīšanās? Garantijas, serviss, rezerves daļas būs pieejamas arī turpmāk?

- Garantijas ir spēkā visiem Dahon velosipēdiem, kas pirkti caur mums vai mūsu dīleriem, ja pircējs saglabājis velopasi un pirkuma dokumentu. Arī pēcgarantijas serviss būs pieejams tāpat kā līdz šim, mēs arī turpmāk piegādāsim rezerves daļas esošo Dahon klientu vajadzībām. Bijušais un ilggadējais Dahon Eiropas servisa partneris tagad ir Tern Eiropas servisa partneris, kas nozīmē esošās pieredzes un know-how pārmantošanu.

- Latvijā saliekamajiem velosipēdiem sīvs konkurents ir bijis kalnu velosipēds un tagad arī klasiskie, lielie pilsētas velosipēdi.

- Kalnu un saliekamais velosipēds viens otru neizslēdz. Katram savs pielietojums. Man pašam ir apvidus velosipēds un arī saliekamais. Sacensībās braucu ar kalnu velosipēdu, pa pilsētu – ar saliekamo. Ērti glabāt kā mājās, tā darbā, ērti ielikt automašīnā, ja vajag, arī iekāpt ar to sabiedriskajā transportā.

- Labi, bet, ja būtu jāsalīdzina Tern un tā priekštecis Dahon, kāds būtu vērtējums?

- Tern gaita ir daudz labāka. Tas ir noturīgāks, stingrāks (Dahon rāmis bija nedaudz elastīgs). Stūres statņa un rāmja eņģes veidotas, izmantojot jaunākās tehnoloģijas. Īpaši stabili fiksējas. Īpaši izturīgas. Jāņem vērā, ka eņģēm velosipēda mūža laikā jāiztur salikšana vairākus desmitus tūkstošus reizes. Un jāspēj noturēt velosipēda rāmis noteikti fiksētā stāvoklī. Ne velti šiem velosipēdiem ir daudz patentētu izgudrojumu. Nesen Tern Latvijas sociālo tīklu lapās pārpublicējām autoritatīvu testu, kurā Tern modelis Verge X10 tika atzīts kā ideāli ripojošs, labāks nekā testa autoram piederošais Brompton, kuru viņš līdz šim tika uzskatījis par vislabāk ripojošo starp saliekamajiem velosipēdiem.

- No kurienes tāds nosaukums – Tern?

- Pēc strīda ar tēvu un biznesa sadalīšanas Džošua Hons gribēja nosaukt velosipēdu par 180, proti, it kā pagriezt visu par 1800, pilnīgi visu mainīt. Uzņēmuma vadības komandai bija liela apspriede par nosaukumu, un kāds izteica priekšlikumu nosaukt jauno velosipēdu par Tern. Angliski tas nozīmē - jūras zīriņš. Mazs un viegls, taču ļoti izturīgs putniņš, kurš savā salīdzinoši garajā mūžā veic ļoti lielus attālumus. Turklāt tam ir ļoti graciozs izskats un vienkārša daba, un tādēļ tas ir gaidīts viesis jebkurā pasaules malā. Ne mazāk svarīgi, ka angliski vārdu „tern” (jūras zīriņš) izrunā tāpat kā vārdu „turn” (pagriezties). Līdz ar to netieši jaunajā nosaukumā ietverta arī Džošua ideja par 1800.

- Kas ir Tern un saliekamo velosipēdu vispār lietotāji pasaulē? Piemēram, Norvēģijā, kur Tu arī pārstāvi šo zīmolu, vai Vācijā, no kurienes šie velosipēdi tiek piegādāti Latvijā.

- Norvēģijā tos plaši izmanto tie, kas brauc ar jahtām, kemperiem. Var ērti ņemt visur līdzi, izbraukāt vietas, kur piestāj. Londona manā uztverē ir saliekamo velosipēdu galvaspilsēta, tur gan ļoti daudziem ir vietējā - britu zīmola Brompton velosipēdi. Bet ir arī ļoti daudz Dahon, un pamazām ienāk arī Tern. Norisinās pat sīvas sacensības ar saliekamajiem velosipēdiem. Vācijā saliekamos velosipēdus pazīst jau vairākus gadu desmitus, līdz ar to patērētāji ir informētāki par šāda veida velosipēdiem.

Gan Norvēģijā, gan Vācijā cilvēki ir gatavi maksāt par kvalitāti un nav pārsteigti, ja laba braucamā cena sniedzas vairākos simtos.

Tern izvēlas visdažādāko motīvu vadīti cilvēki, bet pamatkritērijs visiem viens – ērts braukšanai un tāds, ko var salikt. Gan, lai paņemtu līdzi lidmašīnā, mašīnas bagāžniekā vai uz jahtas, gan arī, lai ērti būtu glabāt - kā mazos dzīvoklīšos, tā arī darbā zem rakstāmgalda.

Arī Latvijā klienti ir visdažādākie. Nupat nesen uzreiz divus velosipēdus - vienu sev, otru kundzei - iegādājās kādas augstskolas bioloģijas profesors.  

Daudzi izvēlas saliekamo velosipēdu pēc nozagtiem parastiem velosipēdiem, kurus nevar paņemt līdzi iekštelpās. Tieši tā par mūsu saliekamā velosipēda īpašnieci kļuva Jaunā Rīgas teātra aktrise Regīna Razuma. Ir arī cilvēki, kam vienkārši patīk forma, dizains, kas pērk šādus velosipēdus, lai atšķirtos no citiem.

- Sākumā pieminēji, ka Dahon rāmjus un eņģes ražo Ķīnā. Loģiski gribētos zināt, kur ražo Tern?

- Tern galvenais ofiss ir Taipejā, Taivānā, taču gribu uzsvērt, ka to gluži nevar saukt par Taivānas kompāniju. Tā ir globāla kompānija ar piesaistītiem speciālistiem daudzās pasaules valstīs. Tern komandā ir cilvēki no visas pasaules un biroji Amerikā, Lielbritānijā , Somijā, Ķīnā u.c. Piemēram, Somijā dzīvo un strādā bijušais Dahon galvenais dizainers soms Joahims Uimonens, kurš ir radījis daudzus patentētus izgudrojumus, sākot ar, piemēram, ķēdes apvalku FreeDrive, kas parādījās Dahon jaunajos modeļos 2011. gadā, beidzot ar Tern jauno bagāžnieku ar ritentiņiem Trolley Rack, kas rada iespēju saliktu velosipēdu pārvietot gluži kā ceļasomu. Viņš tagad strādā Tern kompānijā, bet viņa fiziskā darbavieta ir Somijā. Interneta laikmetā tas ir ļoti ērti.

Arī velosipēdu salikšanas fabrikas izvietotas vairākās valstīs: Taivānā, Malaizījā, Čehijā. Detaļas paši neražo (tēva pieredze pierādīja, ka tas ir neefektīvi), labāk pasūtīt tiem, kas specializējušies rāmju, sēdekļu vai tml. izgatavošanā un var nodrošināt visaugstāko produkcijas kvalitāti atbilstoši patentētajām specifikācijām. Pamatā tie ir pasaules vadošie ražotāji savā jomā.

- Īsajā laikā kopš tiek izgatavoti Tern velosipēdi, tiem jau ir vērā ņemami panākumi starptautiskās izstādēs.

-  Jā, Tern tikko palika gadu vecs un jau var lepoties ar vairākiem prestižiem starptautiska mēroga apbalvojumiem: Eclipse S11i  tika pie Zelta godalgas pasaules lielākajā velosipēdu izstādē  Eurobike 2011, Verge X10  saņēma Taipei Cycle 2012 Dizaina un Inovācijas godalgu un Verge Duo - prestižo Red Dot Design Award godalgu. Tas liecina par lielu potenciālu.

- Cik daudz dažādu veidu velosipēdus piedāvāja Dahon un cik daudz tagad piedāvā Tern?

- Dahon 2011. gada katalogā bija 35 modeļi. Savukārt Džošua jau sākotnēji bija ideja radīt mazāku skaitu modeļu, lai izvairītos no līdzīgi aprīkotu modeļu pārklāšanās  un sarežģījumiem piegādēs. Tāpēc Tern ir optimāls modeļu skaits - uz šo brīdi 22 dažādi modeļi.

Latvijā, no kurienes piegādājam Tern visā Baltijā, mums ir 18 modeļu. Ņemot vērā Latvijas iedzīvotāju pirktspēju, dārgākos uz vietas neturam, - ir modeļi, kas maksā 1800 latus, un tos piegādājam pēc pasūtījuma.

- Un cik maksā lētākais Tern modelis?

- 335 latus.

- Tā ir normāla jauna kvalitatīva velosipēda cena!

- Jā. Ja grib pirkt jaunu kvalitatīvu divriteni braukšanai ilgus gadus, tas nav dārgi. Un tā kā Tern ir jauns zīmols netiek pārmaksāts par nosaukumu. Cena pilnībā atbilst kvalitātei un gūtajam gan estētiskam, gan funkcionālam baudījumam.

- Tradicionāli tiek uzskatīts, ka saliekamais velosipēds noteikti ir ar maziem ritentiņiem un vienu ātrumu.

- Ir arī tādi. Latvijas salīdzinoši plakanajam reljefam ļoti piemēroti. Kompakti, ērti, viegli. Bet pamatā ir ar vairāku (līdz pat 30) ātrumu pārslēgšanas iespēju, un ir iespēja izvēlēties arī riteņu izmēru – 20 collas, kā vairumam saliekamo velosipēdu, 24 vai pat 26 collas. Daudzi pērk ar lielajiem riteņiem. Tas ikdienā izskatās pēc pilna izmēra pilsētas divriteņa, bet ir ērti saliekams, lai ievietotu daudzdzīvokļu nama liftā un dzīvoklī glabātu kaut skapī zem virsdrēbēm.

- Kur var apskatīt šos velosipēdus?

- Mums ir Tern specializētais veikals Vecrīgā, Kalēju ielā 48, tāpat Tern divriteņus piegādājam Elkor veikalu tīklam. Daudzi, īpaši lietuvieši un igauņi, iecienījuši mūsu interneta veikalu http://bikesbaltic.com.

Izmantoti Ginta Skudriņa personiskā arhīva un Tern publicitātes foto.

Lasiet arī:

http://www.cycling.tv/ViewArticle.dbml?DB_OEM_ID=20300&ATCLID=205376709

http://www.gizmodo.co.uk/2012/01/dahon-vs-tern-folding-bikes-and-family-feuds/

http://www.bikeradar.com/news/article/dahon-take-tern-to-court-in-battle-over-folding-bikes-31069/

http://www.bikeradar.com/blog/article/tern-a-new-folding-bike-brand-takes-flight-30809/

Patika? Lasi arī tupmāk, atzīmē
:: kads braucejs 2012.09.24 22:12 Vispar jau nevajadzeja blameeties par to aist geometriju.. ripo tas aist daudz labak par modernajiem velo, arii dahon... Tikai komponenti slikti bija. Protams, tas nav saliekamais velo musdienu izpratnee. Tapat Tern velo labs ir tikai ramis, parejais, diemzhel, atstaaj skumju iespaidu. Lidziigi kaa apple produkti- skaisti, mazfunkcionali produkti ar loti labu marketingu.
:: arno 2013.11.20 16:18 Nelaime arī tā, ka smagāku braucēju tie netur. Man ir 120Kg. Man nav variantu.
:: aldis 2016.08.06 14:32 kada veikala var apskatit un nopirkt tern riteņus
Tavs komentārs:
Vārds, Uzvārds:*
e-pasts:* (netiek publicēts)
Aprēķiniet: 16 + 2 =
 »
Top.LV